KJØPSBETINGELSER – FORBRUKERKJØP

1. Innledning

Salg av varer i nettbutikken gjelder kun salg til Norge. Dette kjøpet er regulert av disse kjøpsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett. Med forbrukerkjøp menes salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett.

Disse kjøpsbetingelsene er gjeldende på alt salg fra Aluhak Systems AS, med mindre annet er skriftlig avtalt partene imellom. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter.

Vilkårene i avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

2. Avtalen

Når du gjennomfører et kjøp i nettbutikken, aksepterer du automatisk disse kjøpsbetingelseneog det inngås en bindende avtale mellom Aluhak Systems AS og deg som Kjøper. Våre kjøpsbetingelser kan endre seg, så les alltid kjøpsbetingelsene nøye før du gjennomfører et kjøp.

Når du har gjennomført en bestilling mottar du en skriftlig ordrebekreftelse på e-post, som forteller deg hvilke produkter som du har kjøpt («Ordrebekreftelse»). Kontroller ordrebekreftelsen nøye, og undersøk om ordrebekreftelsen stemmer med bestillingen din. Dersom det ikke er samsvar mellom bestillingen din og mottatt ordrebekreftelse, vennligst kontakt Aluhak Systems AS sitt kundesenter på post@aluhak.no.

Disse kjøpsbetingelsene sammenholdt med salgsavtalen og ordrebekreftelsen utstedt etter kjøpet, utgjør avtalen («Avtalen») mellom Aluhak Systems AS og Kjøper («Partene»). Vi arbeider stadig med å gi deg som Kjøper korrekt produktinformasjon. Vi tar imidlertid forbehold om at skrivefeil, eller tekniske feil i tekst, priser og bilder, kan forekomme, og at dette kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring, eller på annen måte. Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling, eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Skulle det oppstå situasjoner, f.eks. hvor produktet er utsolgt, vil vi kontakte deg om dette.

3. Partner

Selger: Aluhak Systems AS
Organisasjonsnummer: 987888954
Postadresse: Plogfabrikkveien 5, 4353 Klepp stasjon
E-mail: post@aluhak.no

Kjøper: Den som foretar bestillingen og som fremgår som Kjøper i mottatt ordrebekreftelse («Kjøper»).

4. Pris og produktinformasjon

Alle priser som er oppgitt i nettbutikken er inkludert merverdiavgift, med mindre annet ikke er opplyst. Det er ingen skjulte kostnader, både merverdiavgift og fraktkostnader og produktkostnad oppgis i kjøpsøyeblikket. Alle våre produkter har utfyllende informasjon om varens egenskaper og kvalitet.

Alle våre produkter har utfyllende informasjon om varens egenskaper og kvalitet. Kjøper må sette seg inn i produktinformasjonen som gjelder for den aktuelle varen, og utvise vanlig aktsomhet og følge bruksanvisninger og veiledninger som måtte være avgitt eller utarbeidetfor bruk av varen. Funksjonssvikt ved varen som følge av Kjøpers brudd på dette punkt 4 vil i utgangspunktet ikke utgjøre en kjøpsrettslig mangel.

Vi tar forbehold om prisfeil og endringer på våre produkter, og gjør oppmerksom på at konsekvensene av en slik bestilling er at vi kansellerer ordren.

5. Levering

Vi tilbyr følgende leveringsalternativer:

5.1. «Klikk og hent»

Du kan bestille varer gjennom vår «Klikk & hent»- løsning på nett, for så å hente varene på Plogfabrikkveien 5. Slik fungerer vår «Klikk & hent»- løsning:

Du legger ønskede varer i handlevognen og velger “Klikk og hent” i utsjekken. Vi sender deg en ordrebekreftelse på e-post så snart du har gjennomført bestillingen din. Det er viktig at du som kunde kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, ta kontakt med vårt kundesenter post@aluhak.no så snart som mulig.

Så snart varene er klare for henting vil du motta en SMS.] . Du må vise ordrebekreftelsen sammen med gyldig legitimasjon når du skal hente varene dine.

Varer som ikke hentes

Dersom du av ulike årsaker ikke har anledning til å hente ordren din, ta kontakt med post@aluhak.no og oppgi ordrenummeret ditt slik dette fremkommer på ordrebekreftelsen.

Hvis du har betalt for varen i nettbutikken, men ikke har hentet varene dine i løpet av 3 dager får du en påminnelse på SMS. Dersom varene fortsatt ikke er hentet etter 7 virkedager (regnet fra den dagen du mottok første hentemelding på SMS), vil ordren bli kansellert.

Ønsker du å avtale ny tid for henting, kontakt post@aluhak.no.

5.2. Hjemlevering

Du kan bestille varer med Hjemlevering i nettbutikken vår, og da kjøres varene ut fra lageret vårt. Slik fungerer vår Hjemlevering-løsning:

Etter at du har gjennomført bestillingen, vil du motta en ordrebekreftelse som angir når varene forventes levert fra leverandøren vår innen kort tid. Det leveringstidspunktet som angis er en foreløpig estimert leveringsdato og kan endres ved endelig bekreftelse.

På varer som ikke mottas, påløper det ett gebyr.Kostnader for returtransport kommer i tillegg.

5.3. Undersøkelse av varen og risikoovergang

Risikoen for varen går over til deg som Kjøper når du får varen i din fysiske besittelse. Det er viktig at du kontrollerer emballasjen ved mottak, og undersøker at varene er i samsvar med bestillingen, før det kvitteres for mottak. Hvis det oppdages synlige skader eller merker på emballasjen, eller på varen, ved mottak er det viktig at dette noteres på fraktseddelen før du kvitterer. Er varen helt ødelagt skal mottak nektes.

6. Leveringstid og forsinkelse

Leveringstiden oppgitt i nettbutikken og på ordrebekreftelsen er kun forventet leveringstid. Noen varer må bestilles fra leverandør og kan derfor bli forsinket.

Ved forsinkelser informeres du om mulig alltid om dette. Årsaker til forsinkelser kan være at produktet ikke finnes på lager, produktet nylig er utgått, at det er problemer i produksjonen eller lignende som er utenfor vår kontroll. Dersom varen ikke er sendt fra leverandør har du som kunde rett til å heve kjøpet, uten kostnad. Merk at dette ikke gjelder tilvirkningsvarer og spesialtilpassede varer.

Vi fraskriver oss ansvar for alle krav om erstatning som følge av forsinkelser ved levering, så lenge ikke annet følger av lov eller forskrift.

7. Angrerett, retur og bytting av varer

Dersom du ønsker å returnere varer som du har bestilt og kjøpt gjennom vår nettbutikk, har du 14 dagers bytte-, retur- og angrerett i henhold til Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (LOV-2014-06-20-27) («Angrerettloven»). Ved meddelelse av opplysningene i dette punkt 7, anses du lovlig underrettet om angreretten jf. Angrerettloven § 8 første ledd bokstav h, i og j, jf. annet ledd. Angrerett innebærer at du kan returnere varen til oss uten grunn, selv om det ikke er noen mangel ved den.

Dersom du ønsker å benytte deg av angreretten, må du gi skriftlig melding om bruk av angreretten, innen 14 dager etter at du har mottatt varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema, til vårt kundesenter post@aluhak.no. Mottar du angrerettskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen på 14 dager å løpe fra den dagen du mottar angrerettskjema og opplysningene.

Utfylt angrerettskjema skal legges sammen med varen og sendes tilbake til avsenderadressen.

Ved benyttelse av angreretten og/ eller ved retur må den aktuelle varen leveres tilbake til oss i samme stand og mengde som den var i da du mottok den. Du skal levere varen tilbake til Aluhak Systems AS i originalemballasjen.

Du kan ikke angre på kjøp av tilvirkningsvarer. Dersom varen er blitt installert, montert med andre varer, vil det regnes for å være blandet med en annen vare på en slik måte at de ikke kan skilles fra hverandre. Angreretten vil da være tapt. Dersom varen er brukt, og/ eller ikke i samme stand som ved levering, forbeholder vi oss retten til å redusere tilbakebetalingen tilsvarende.

Kjøper må returnere varene uten unødig opphold, og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag Kjøper underrettet Aluhak Systems AS om at vedkommende ville gå fra Avtalen. Fristen er overholdt dersom Kjøper returnerer varene før fristen på 14 dager er utløpt.

Du er ansvarlig for returpakken inntil den er ankommet vårt lager. Vi anbefaler at du beholder kvitteringen på innlevert retur.Vi behandler returer fortløpende etter hvert som de kommer til vårt lager. Kjøper må betale returfrakt hvis returen ikke skyldes feil eller mangler ved varen. Aluhak Systems AS er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen med fradrag for eventuelle fraktkostnader, til din bankkonto innen 14 dager fra den dato Aluhak Systems AS mottar varen i retur.

8. Betaling

Når du Kjøper varer gjennom vår nettbutikk via «Klikk & hent», kan du velge om du ønsker å betale på nett, eller betale for varen(e) i kassen når du henter varene.

Dersom du bestiller varer med leveringsalternativet «Hjemlevering» vil du kunne betale i nettbutikken med betalingskort/klarna eller med Vipps.

Dersom du velger å betale kjøpesummen etter at du har mottatt varene ved bruk av faktura, vil det påløpe et fakturagebyr. Ved betaling etter forfall skal det betales en forsinkelsesrente etter Lov om renter ved forsinket betaling m.m. av 17. desember 1976 nr. 100.

Dersom Kjøper ikke betaler kjøpesummen iht. Avtalen, og ikke frivillig tilbakeleverer varen vedtas utlevering uten søksmål i henhold til tvangsfullbyrdelseslovens § 13-2, 2. ledd, litra a) og b). Kjøper vil i slike tilfeller få tilsendt påkrav etter tvangsfullbyrdelseslovens § 4-18, hvor Kjøper ved unnlatt betaling av skyldig vederlag vil bli gjort oppmerksom på at tvangsutleveringkan unngås dersom kravet med renter og kostnader blir betalt før fullbyrdelsen gjennomføres, jfr. tvangsfullbyrdelseslovens §13-2, litra a).

Etter tvangsfullbyrding på grunn av mislighold av kjøpesum begjært, kan motregning bare erklæres dersom motkravet er erkjent eller det foreligger tvangsgrunnlag for motkravet overfor Aluhak Systems AS, og betingelsene for motregning er til stede.

9. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må du, innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen, gi Aluhak Systems AS skriftlig melding om at du vil påberope deg mangelen. Meldingen om reklamasjon skal sendes på e-post til post@aluhak.no Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.

9.1. Retting eller omlevering

Aluhak Systems AS skal foreta retting eller omlevering innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for deg, og uten risiko for at du ikke får dekket dine utlegg og uten vesentlig ulempe for deg. Aluhak Systems AS kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Aluhak Systems AS kan motsette seg krav om retting og omlevering dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder Aluhak Systems AS urimelige kostnader. Selv om du verken krever retting eller omlevering, kan Aluhak Systems AS tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold.

Dersom Aluhak Systems AS sørger for slik retting eller omlevering, kan du ikke kreve prisavslag eller heving.

9.2. Prisavslag, heving og erstatning

Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan du kreve forholdsmessig prisavslag. I stedet for prisavslag kan du heve Avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Du kan også kreve erstatning for økonomisk tap du lider som følge av at varen har en mangel, jf. Lov om forbrukerkjøp (LOV-2002-06-21-34) («Forbrukerkjøpsloven») § 33.

10. Garanti

Garanti som gis av Aluhak Systems AS, gir deg rettigheter i tillegg til de rettighetene du allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i din rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler. Dersom garantien trer i kraft for en vare du har kjøpt hos oss, vil tilbakebetaling skje innen 14 dager fra garantisaken er meldt inn.

11. Immaterielle rettigheter

Kjøper får ikke overført noen immaterielle rettigheter knyttet til varene ved kjøpet av varene. Alle immaterielle rettigheter knyttet til varen skal forbli og være Aluhak Systems AS sin eiendom etter kjøpet. Dersom Kjøper krenker immaterielle rettigheter knyttet til varene, kan Aluhak Systems AS rette krav til Kjøper etter gjeldende norsk lov.

12. Kjøpers mislighold

Dersom du som Kjøper ikke oppfyller pliktene dine i henhold til Avtalen, og dette ikke skyldes Aluhak Systems AS eller forhold på Aluhak Systems AS sin side, kan Aluhak Systems AS i henhold til Forbrukerkjøpsloven kapittel 9, etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av Avtalen, heve Avtalen, samt kreve erstatning fra deg. Aluhak Systems AS kan også etter omstendighetene kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

13. Force Majeure

Er Aluhak Systems AS forhindret fra å levere, eller foreta pliktig omlevering, eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som pandemi, dataangrep, naturkatastrofer, brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valutarestriksjoner, opprør, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Aluhak Systems AS fritatt for alt ansvar.

14. Ansvarsbegrensninger

Aluhak Systems AS skal ikke anses for å ha misligholdt en forpliktelse etter Avtalen i den utstrekning misligholdet skyldes Force Majeure, jf. punkt 12.

Aluhak Systems AS er kun ansvarlig for direkte og indirekte tap i den grad det følger av gjeldende ufravikelig norsk lov.

Alle tap, direkte og indirekte tap, som skyldes Kjøpers feil bruk av varen i henhold til gjeldende forskrifter og forholdsregler, er Kjøpers eget ansvar. Aluhak Systems AS er ikke ansvarlig for å erstatte Kjøperens tap som oppstår ved transport, montering, demontering, bruk, oppbevaring av varen mm., uavhengig av om varen må anses for å være mangelfull eller ikke.

Aluhak Systems AS frasier seg ethvert annet ansvar for tap og skader, herunder indirekte tap og følgeskader, voldt av varene, med mindre annet følger av gjeldende ufravikelig norsk lov.

15. Personopplysninger

Vi har som mål å behandle alle personopplysninger med respekt og forsiktighet. På bakgrunn av funksjonalitet og brukeropplevelse samler vi inn informasjon om deg som besøker nettsiden vår. Denne informasjonen benytter vi til å optimalisere innholdet på vår nettside, ser påbruksmønster og tilpasse målrettet annonsering. For å gjøre dette benytter vi informasjonskapsler, også kjent som cookies.

16. Endring i kjøpsbetingelsene

Aluhak Systems AS forbeholder seg retten til å endre nåværende kjøpsbetingelser, herunder som følge av endringer i lovgivningen.

17. Lovvalg og konfliktløsning

Avtaler som inngås mellom Aluhak Systems AS og deg som Kjøper reguleres av norsk lov. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Tvister som ikke kan løses i minnelighet mellom Partene, skal løses ved søksmål reist ved Sør-Rogaland tingrett.

KJØPSBETINGELSER – PROFESJONELLE

1. Innledning

Salg av varer i nettbutikken gjelder kun salg til Norge. Dette kjøpet er regulert av disse kjøpsbetingelser for kjøp av varer til Kjøper som handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett.

Disse alminnelige salgsbetingelsene er gjeldende på alt salg fra Aluhak Systems AS, med mindre annet ikke er skriftlig avtalt partene imellom.

2. Avtalen

Når dere gjennomfører et kjøp i nettbutikken, aksepterer dere automatisk disse kjøpsbetingelsene og det inngås en bindende avtale mellom Aluhak Systems AS og deg som Kjøper. Våre kjøpsbetingelser kan endre seg, så les alltid kjøpsbetingelsene nøye før dere gjennomfører et kjøp.

Når dere har gjennomført en bestilling mottar dere en skriftlig ordrebekreftelse på e-post, som forteller dere hvilke produkter som dere har kjøpt («Ordrebekreftelse»). Kontroller ordrebekreftelsen nøye, og undersøk om ordrebekreftelsen stemmer med bestillingen deres. Dersom det ikke er samsvar mellom bestillingen deres og mottatt ordrebekreftelse, vennligst kontakt Aluhak Systems AS sitt kundesenter på post@aluhak.no.

Disse kjøpsbetingelsene sammenholdt med salgsavtalen og ordrebekreftelse utstedt etter kjøpet utgjør avtalen («Avtalen») mellom Aluhak Systems AS og Kjøper («Partene»). Avtalen reguleres av kjøpsloven (LOV-1988-05-13-27).

Vi arbeider stadig med å gi deg som Kjøper korrekt produktinformasjon. Vi tar imidlertid forbehold om at skrivefeil, eller tekniske feil i tekst, priser og bilder, kan forekomme, og at dette kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring, eller på annen måte. Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere deres bestilling, eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Skulle det oppstå situasjoner, f.eks. hvor produktet er utsolgt, vil vi kontakte dere om dette.

3. Partner

Selger: Aluhak Systems AS
Organisasjonsnummer: 987888954
Postadresse: Plogfabrikkveien 5, 4353 Klepp stasjon
E-mail: post@aluhak.no

Kjøper: Den som foretar bestillingen og som fremgår som Kjøper i mottatt ordrebekreftelse («Kjøper»).

4. Pris og produktinformasjon

Alle priser som er oppgitt i nettbutikken er inkludert merverdiavgift, med mindre annet ikke er opplyst. Det er ingen skjulte kostnader, både merverdiavgift og fraktkostnader og produktkostnad oppgis i kjøpsøyeblikket.

Alle våre produkter har utfyllende informasjon om varens egenskaper og kvalitet. Kjøper må sette seg inn i produktinformasjonen som gjelder for den aktuelle varen, og er ansvarlig for at varen passer til formålet med kjøpet mm. Kjøper skal utvise vanlig aktsomhet og følge bruksanvisninger og veiledninger som måtte være avgitt eller utarbeidet for bruk av varen. Funksjonssvikt ved varen som følge av Kjøpers brudd på dette punkt 4 vil i utgangspunktet ikke utgjøre en kjøpsrettslig mangel.

Vi tar forbehold om prisfeil og endringer på våre produkter, og gjør oppmerksom på at konsekvensene av en slik bestilling er at vi kansellerer ordren.

5. Levering

5.1. «Klikk og hent»

Du kan bestille varer gjennom vår «Klikk & hent»- løsning på nett, for så å hente varene på Plogfabrikkveiuen 5. Slik fungerer vår «Klikk & hent»- løsning:

Dere legger ønskede varer i handlevognen og velger “Klikk og hent” i utsjekken. Vi sender dere en skriftlig ordrebekreftelse på e-post så snart dere har gjennomført bestillingen deres. Det er viktig at dere kontrollerer at den mottatte ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, ta kontakt med vårt kundesenter post@aluhak.no så snart som mulig. Så snart varene er klare for henting vil dere motta en SMS. Varene er normalt klare for henting. Dere må vise ordrebekreftelsen sammen med gyldig legitimasjon når dere skal hente varene.

Varer som ikke hentes

Dersom dere av ulike årsaker ikke har anledning til å hente ordren deres, ta kontakt med post@aluhak.no og oppgi ordrenummeret deres slik dette fremkommer på ordrebekreftelsen. Hvis dere har betalt for varen i nettbutikken, men ikke har hentet varen i løpet av 3 dager får dere en påminnelse på SMS. Dersom varene fortsatt ikke er hentet etter 7 virkedager (regnet fra den dagen dere mottok første hentemelding på SMS), vil ordren bli kansellert.

Dersom dere velger å betale i utsjekken i nettbutikken plasseres det en reservasjon på bankkontoen deres. Dersom dere ikke henter varene, blir reservasjonen opphevet. Hvor lang tid det tar før beløpet er frigjort varierer fra bank til bank, men vil normalt skje i løpet av 7 virkedager.

Ønsker dere å avtale ny tid for henting, kontakt post@aluhak.no.

5.2. Levering

Dere kan bestille varer med Levering i nettbutikken vår, og da kjøres varene ut fra lageret vårt. Slik fungerer vår Leveringsløsning:

Etter at dere har gjennomført bestillingen, vil dere motta en skriftlig ordrebekreftelse som angir når varene forventes levert fra leverandøren vår innen kort tid. Det leveringstidspunktet som angis er en foreløpig estimert leveringsdato og kan endres ved endelig bekreftelse.

Kostnader for returtransport kommer i tillegg.

5.3. Undersøkelse av varen og risikoovergang

Risikoen for varen går over til dere som Kjøper når dere får varen i deres fysiske besittelse. Det er viktig at dere kontrollerer emballasjen ved mottak, og undersøker at varene er i samsvar med bestillingen, før det kvitteres for mottak. Hvis det oppdages synlige skader eller merker på emballasjen eller på varen, ved mottak er det viktig at dette noteres på fraktseddelen før dere kvitterer. Er varen helt ødelagt skal mottak nektes.

6. Leveringstid og forsinkelse

Leveringstiden oppgitt i nettbutikken og på ordrebekreftelsen er kun forventet leveringstid. Noen varer må bestilles fra leverandør og kan derfor bli forsinket.

Ved forsinkelser informeres dere om mulig alltid om dette. Årsaker til forsinkelser kan være at produktet ikke finnes på lager, produktet nylig er utgått, at det er problemer i produksjonen eller lignende som er utenfor vår kontroll.

Vi fraskriver oss ansvar for alle krav om erstatning som følge av forsinkelser ved levering.

7. Retur og bytting av varer

Dersom dere ønsker å returnere og/ eller bytte varer som dere har bestilt og kjøpt gjennom vår nettbutikk, må dere sende en skriftlig forespørsel på e-post til vårt kundesenter post@aluhak.no om dette senest innen 14 dager etter at varen er mottatt. Aluhak Systems AS er ikke forpliktet til å ta varer i retur, med mindre vi aksepterer forespørselen om retur av varer.

Vi behandler forespørsler om retur fortløpende etter hvert som de kommer til vårt kundesenter.

Dersom Aluhak Systems AS aksepterer forespørselen om retur av varer, skal Kjøper dekke samtlige kostnader knyttet til returen. Ved en retur er Aluhak Systems AS forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen med fradrag for eventuelle fraktkostnader, til deres bankkonto innen rimelig tid fra den dato Aluhak Systems AS mottar varen i retur.

8. Betaling

Når dere Kjøper varer gjennom vår nettbutikk via «Klikk & hent», kan dere velge om dere ønsker å betale på nett, eller betale for varen(e) i kassen når dere henter varene.

Dersom dere bestiller varer med leveringsalternativet «Levering» vil dere kunne betale i nettbutikken med betalingskort, og det foretas en reservasjon på deres konto. Beløpet vil først bli trukket når ordren er klar for levering.

Hvis vi skulle være utsolgt for en vare som dere har handlet, og dere ikke ønsker erstatningsvare, fjernes beløpsreservasjonen fra kontoen deres og ingen beløp trekkes.

Dersom dere velger å betale kjøpesummen etter at dere har mottatt varene ved bruk av faktura, vil det påløpe et fakturagebyr. Ved betaling etter forfall skal det betales en forsinkelsesrente etter Lov om renter ved forsinket betaling m.m. av 17. desember 1976 nr. 100.

Dersom Kjøper ikke betaler kjøpesummen iht. Avtalen, og ikke frivillig tilbakeleverer varen vedtas utlevering uten søksmål i henhold til tvangsfullbyrdelseslovens § 13-2, 2. ledd, litra a) og b). Kjøper vil i slike tilfeller få tilsendt påkrav etter tvangsfullbyrdelseslovens § 4-18, hvor Kjøper ved unnlatt betaling av skyldig vederlag vil bli gjort oppmerksom på at tvangsutlevering kan unngås dersom kravet med renter og kostnader blir betalt før fullbyrdelsen gjennomføres, jfr. tvangsfullbyrdelseslovens §13-2, litra a).Etter tvangsfullbyrding på grunn av mislighold av kjøpesum begjært, kan motregning bare erklæres dersom motkravet er erkjent eller det foreligger tvangsgrunnlag for motkravet overfor Aluhak Systems AS, og betingelsene for motregning er til stede.

9. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må dere, innen to uker etter at dere oppdaget eller burde oppdaget mangelen, jf. undersøkelsesplikten i punkt 9, gi Aluhak Systems AS skriftlig melding om at dere vil påberope deg mangelen og angi hva slags mangel det gjelder. Meldingen om reklamasjon skal sendes på e-post til post@aluhak.no . Dersom Aluhak Systems AS ikke mottar meldingen om reklamasjon med angitt innhold og innen angitte frister, mister dere rett til å gjøre krav som følge av mangel gjeldende.

9.1. Retting eller omlevering

Aluhak Systems AS kan foreta retting eller omlevering innen en angitt tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for dere, og uten risiko for at du ikke får dekket dine utlegg og uten vesentlig ulempe for deg. Aluhak Systems AS kan motsette seg krav om retting og omlevering dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder Aluhak Systems AS urimelige kostnader. Dersom Aluhak Systems AS sørger for slik retting eller omlevering, kan du ikke kreve prisavslag eller heving.

9.2. Prisavslag, heving og erstatning

Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan dere kreve forholdsmessig prisavslag. I stedet for prisavslag kan du heve Avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Du kan også kreve erstatning for økonomisk tap du lider som følge av at varen har en mangel, jf. kjøpsloven § 40.

10. Kjøpers mislighold

Dersom du som Kjøper ikke oppfyller pliktene dine i henhold til Avtalen, og dette ikke skyldes Aluhak Systems AS eller forhold på Aluhak Systems AS sin side, kan Aluhak Systems AS i henhold til kjøpsloven kapittel 7, etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av Avtalen, heve Avtalen, samt kreve erstatning fra deg. Aluhak Systems AS kan også etter omstendighetene kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke-forskuddsbetalte uavhentede varer.

11. Force Majeure

Er Aluhak Systems AS forhindret fra å levere, eller foreta pliktig omlevering, eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som pandemi, dataangrep, naturkatastrofer, brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valutarestriksjoner, opprør, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Aluhak Systems AS fritatt for alt ansvar.

12. Ansvarsbegrensninger

Aluhak Systems AS skal ikke anses for å ha misligholdt en forpliktelse etter Avtalen i den utstrekning misligholdet skyldes Force Majeure, jf. punkt 12.

Aluhak Systems AS er ikke ansvarlig for tap som man ikke med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet, herunder eksempelvis tap som skyldes feil som oppstår etter at varen er levert til Kjøper. Tap som følge av personskade eller tap i Kjøpers næringsvirksomhet kan ikke kreves erstattet.Alle tap som skyldes feil bruk av varen i henhold til gjeldende forskrifter og forholdsregler er Kjøpers eget ansvar. Aluhak Systems AS er ikke ansvarlig for å erstatte Kjøperens tap som oppstår ved transport, montering, demontering, bruk, oppbevaring av varen mm., uavhengig av om varen må anses for å være mangelfull eller ikke.

Aluhak Systems AS er ikke erstatningsansvarlig for indirekte tap som følge av forsinkelse eller mangel, herunder tapt fortjeneste, ansattes krav eller tredjemanns krav, regnes alltid som indirekte tap.

13. Immaterielle rettigheter

Kjøper får ikke overført noen immaterielle rettigheter knyttet til varene ved kjøpet av varene. Alle immaterielle rettigheter knyttet til varene skal forbli og være Aluhak Systems AS sin eiendom etter kjøpet. Dersom Kjøper krenker immaterielle rettigheter knyttet til varene, kan Aluhak Systems AS rette krav mot Kjøper etter gjeldende norsk lov.

14. Personopplysninger

Vi har som mål å behandle alle personopplysninger med respekt og forsiktighet. På bakgrunn av funksjonalitet og brukeropplevelse samler vi inn informasjon om deg som besøker nettsiden vår. Denne informasjonen benytter vi til å optimalisere innholdet på vår nettside, ser på bruksmønster og tilpasse målrettet annonsering. For å gjøre dette benytter vi informasjonskapsler, også kjent som cookies.

15. Endring i kjøpsbetingelsene

Aluhak Systems AS forbeholder seg retten til å endre nåværende kjøpsbetingelser, herunder som følge av endringer i lovgivningen.

16. Lovvalg og verneting

Denne Avtalen skal være undergitt og tolkes i samsvar med norsk rett.

Tvister som måtte oppstå i forbindelse med Avtalen, skal først forsøkes løst i minnelighet. Tvister som ikke kan løses i minnelighet mellom partene, skal løses ved søksmål reist ved Sør- Rogaland tingrett.

Aluhak